De Split-Second Placement Change - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu De Split-Second Placement Change - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu

De Split-Second Placement Change

Blijf op de hoogte en volg Frank

08 Augustus 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Of… Hoe de weg naar huis na een avondje Addis alles even op z’n kop zette… Hoe ik het ook ga noemen; kijk uit op straat. Er kan zomaar een auto op de weg zijn die een stel VSO volunteers over het hoofd ziet. Gelukkig kunnen we het allemaal navertellen. Gaat Sharon komende vrijdag waarschijnlijk – zoals gepland – gewoon terug naar Nederland. Blijft Jo voorlopig in Addis om d’r knie te laten herstellen en mag Liz mogelijk naar Nairobi om d’r knie nader te laten onderzoeken. Een en ander nog onder voorbehoud van de laatste onderzoeken. En ik… heb volgens de CT-scan geen schade aan m’n hoofd, heb vandaag ook m’n eerste dag zonder echte hoofdpijn en voel aan m’n rechterbeen alsof er een hockeybal of tien tegenaan geslagen zijn (hard!). Uit ervaring weet ik dat dat een paar dagen scheef lopen is. De ergste heb ik dan al gehad ;). Allright.. even terug naar het begin.

Het werd natuurlijk alweer even tijd voor een update. Over een mooi projectbezoek in Guhatsion, net ten Zuiden van de Blue Nile-Canyon met een Canadese club, CPAR. Over de weekendjes Addis die steeds vertrouwder voelen. Afrika in het algemeen dat steeds vertrouwder voelt. De jaarlijkse VSO-Amharic-lessons voor de long-termers (niet ik) waardoor er twee weken lang aardig wat VSO’ers in town waren met alle activiteiten van dien. Het regenseizoen dat kwam, bleef en nu langzaam milder wordt. De verhuizing van het VSO kantoor. De zomerperiode waarin er aardig wat VSO-vrienden vertrekken weer aan het einde van hun placement. De afscheids-etentjes. Feestjes. Altijd wat te doen.

Zo ook afgelopen vrijdag. Het laatste weekend Addis voor Sharon, Carolyn, Jackie en Roderick. En dus; dinner @ Elsa’s, borrel bij de Geez bar en daarna… dansje bij Illusion? Een beproefd recept van de week ervoor. Ook een vergelijkbaar cluppie als de week ervoor. Mooie zaak om te starten, die Elsa’s. En heerlijke Derrick-Tibs (denk aan de Duitse Inspecteur of de bar in Utrecht; ongetwijfeld fout geschreven, maar als je dit besteld, komt het goed, dus ik zeg; doen!).

Waar we de voorgaande week nog nét voor de openingsceremonie in London bij de Geez belandden, was het deze week beurt aan de 10k voor ladies. Met als topfavoriet. Inderdaad, onze eigen Ethiopische Dibaba  Na een mooie 25 rondes en een aantal één-twee-tjes met de Kenyaanse vrienden was het inderdaad beurt aan de Ethiopische vlag om de lucht in te gaan. Top! Dansje! Vorige week nog bij het binnenkomen van elke Nationale Equipe lokaal gejuich in de tent (England, Ireland, Canada, The Netherlands, Ethiopia!) en deze week één groot feest bij de versnelling in de laatste ronde… Machtig!

Een goed begin, en ook de rest van de avond top! Ook afscheidsfeestjes zijn goed in Addis. No doubt about that! Maar op de terugweg ging het even mis. Met de auto van een van onze Ethiopische vrienden. Het linker achterwiel ging stuk. Bijna thuis, laat op straat. Een band vervangen. Onverwachts dipje. Met een nog grotere dip tot gevolg omdat een auto, in dezelfde richting als wij, niet zag dat er naast auto nog een paar mensen stonden. Wij.

En toen ging het snel. Bijschijnen tijdens het opkrikken van de auto met m’n telefoon-lampje. Piepende remmen horen. Lichten in flits veel te dichtbij zien; bonk! Bijkomen, op de grond liggen. Hoofd, pijnlijk maar check. Benen; pijnlijk, maar chek. Armen check. Opstaan check. Wat is er gebeurd. En dan Sharon en Jo op de straat zien liggen een meter of tien verderop. Ow No. Ow No. Ik heb het denk ik honderd keer in m’n hoofd en hardop gezegd op dat moment. Ow No.

Adrenaline present. Niet alles wat je doet gaat bewust. Veel omstaanders, ladies in voorbijgekomen taxi’s kunnen krijgen. Zelf mee in de taxi geraakt. Onderweg – gelukkig!!! - een bijkomende Sharon. Die naar huis wilde. Ik heb dat maar beloofd, alleen eerst even langs het ziekenhuis. Waar de onderzoeken nog tot 8 uur in de morgen zouden doorgaan. Van de ene kamer na de andere doctor. En van de X-ray naar CT. En Liz met Jo in een andere taxi. Zelfde ziekenhuis. Vergelijkbaar traject.

Aangereden in Addis (nog een alternatieve titel). En een rush aan acties daarna. Andere VSO’ers hier zijn gelukkig helden. Met geleende auto’s om wat transport mogelijk te maken. Samen eten, dat verzorgd wordt. Logeeradresjes voor Liz en mij om ’s avonds niet alleen te zijn. Bezoekjes aan het ziekenhuis waar Sharon en Jo nog steeds liggen en Liz met krukken op de laatste onderzoeken wacht. VSO Ethiopia ineens op z’n kop. Onze projecten die even naar de achtergrond zijn geschoven. En nu in de lucht hangende vluchten voor de dames. Begeleide vlucht naar Amsterdam voor Sharon, mogelijke medische vlucht naar Nairobi (Liz?). Ik ben er zelf het beste vanaf gekomen. Alleen even niet spinnen en hardlopen nog. Tja.. met de dames in m’n hoofd kan ik er even héél goed mee leven ;).

Ja. Even voelt Addis nu anders. En daarom nog extra, extra blij met een heel fijne vlucht volgende week zaterdag; een vlucht van Amsterdam naar Addis; Suus! Weinig geduld ondertussen. En heel veel zin!

Hou jullie op de hoogte! En vorige week heb ik nog een stukje voor de site van VSO geschreven over m’n ‘normale’ werkleventje hier. Als dat live gaat; let you know! Kunnen we weer even terug naar de dagelijkse dingen ;)

Cheers!

Frank

• 08 Augustus 2012 - 12:00

Roel:

hallo frank wat een verhaal zeg schrik er gewoon van gelukkig is het toch nog goed afgelopen daar zeg.
    verheug je nu maar op suus dan herstel je nog sneller.
    hier gaat alles zijn gangetje we hebben het parkfeest weer overleeft maar ben sinds gisteren weer erg moe dus het komt er nu allemaal weer uit na zo'n weekend.
    en nu voorbereiden op de familiedag in het venlose ben benieuwd wat we gaan doen het zal beslist leuk zijn maar tocch ook anders zonder jouw.
    leuk dat je de olympic games ook volgt wat een prestatie's daar en heb je onze epke ook gezien geweldig geweldig.
    nou frank tot hoors de groeten uit het blerickse.

• 08 Augustus 2012 - 12:55

Bert:

Wat 'n verhaal zeg. Heftig. Maar goed dat het, naar het schijnt met een "sisser" voor jou afgelopen is. Verder sluit ik me bij Roel aan. Beterschap en de groetjes aan Suus.

• 08 Augustus 2012 - 13:26

Boukje:

Jeetje Frank, wat ontzettend naar voor jullie. Heel veel beterschap voor jullie allen!

• 08 Augustus 2012 - 15:47

Steef:

Tjemig de pemig! You scared the shit out of me franco! Al met al valt de schade mee zo te lezen. Hoop dat dat voor de dames ook geldt, want die lijken fysiek aardig getroffen te zijn. Rustig aan daaro en oppassen met de feestjes ;). Wel goed om weer even wat te vernemen.

Gegroet!

• 08 Augustus 2012 - 17:22

Bartoloo:

Wow Frank, wat heftig om te lezen, lijkt me een film waar je inzit. Veel beterschap!!

• 09 Augustus 2012 - 09:08

Sandro:

Hey Frank,

Na de mooie verhalen van afgelopen keren (en mooie foto's!) is deze toch een stuk minder...
    Zal wel een enorme shock geweest zijn!
    Ben blij dat je er (en alle anderen ook nog relatief) goed vanaf gekomen bent!

Succes verder met alles en herstel ze!

Groeten!
    Sandro

• 09 Augustus 2012 - 16:46

Arjan:

Hey Franco,

Sjezus... heavy shit... gelukkig kun je het nog navertellen!!! Zet alles weerin perspectief! Met de dames en jou gaat het verders wel goedkomen?

Succes verders ermee.

Groet,
    Arjan

Ps; thanx voor je input!

• 11 Augustus 2012 - 13:29

Janneke:

Heftig Frank! Blij dat je (relatief) ongedeerd bent, evenals de andere VSO'ers. Pfff gevaar zit in een klein hoekje zo blijkt... Succes verder!

• 14 Augustus 2012 - 19:46

Corrie En Jacques :

Hallo Frank,

Wat een verhaal zeg. Het is wel schrikken hoor.
    Hopelijk gaat het nu na 1 week al weer wat beter met je en je collega,s.
    Heel veel sterkte en verder veel succes.
    Groeten van ons

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

In de tweede week van mei start een speciaal project, voor zowel mijzelf als voor Royal Haskoning. Als onderdeel van de Royal Haskoning - VSO (Voluntary Services Overseas) samenwerking zal ik voor zes maanden op ‘onbetaald verlof’ gaan om te werken als milieubeleidsadviseur in Addis Ababa, Ethiopië. Royal Haskoning en de BU zijn sponsors van deze samenwerking. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die al 50 jaar bestaat en actief is in 35 landen over de hele wereld. VSO is al 15 jaar actief in Ethiopië en ondersteunt lokale NGO’s door middel van het leveren van kennis op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Klimaatverandering is recentelijk opgepakt als 'horizontaal' thema dat deze beide onderwerpen beïnvloedt.

Mijn taak zal bestaan uit het vaststellen van specifieke klimaatveranderingseffecten in Ethiopië en het ontwikkelen van een strategie om deze effecten te verkleinen. Ik stel me voor dat ik dat kan doen door het benadrukken van of focussen op samenwerking met bepaalde (lokale) NGO’s en het zoeken naar specifieke vaardigheden bij de werving van vrijwilligers om in Ethiopië in te zetten. Ik ben erg enthousiast over dit ‘enhancing society’ project en kijk erg uit naar het ontmoeten van Ethiopische NGO’s, mensen van het ministerie van onderwijs en gezondheidszorg, landbouworganisaties en het zal natuurlijk een bijzondere culturele ervaring worden. Voor meer informatie over dit project of VSO in het algemeen, kun je contact met me opnemen of de website bezoeken: www.vso.nl.