Arabisch Ethiopië en een universiteitscampus - Reisverslag uit Harar, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu Arabisch Ethiopië en een universiteitscampus - Reisverslag uit Harar, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu

Arabisch Ethiopië en een universiteitscampus

Door: Franco

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Juni 2012 | Ethiopië, Harar

Een foto-special. Met een beetje tekst en uitleg. ;)

Gewoon omdat het zo’n ontzettend mooi plaatsje is, Harar. En Haremaya, de één-na-oudste Universiteit van Ethiopie – na Addis Ababa zelf uiteraard. En qua oppervlak de grootste van het land. Omdat het de agrarische is met alle denkbare testvelden eromheen van mais tot basilicum. En van goatfarm tot varkens fokkerij. Terwijl er door zowel de orthodoxe kerk als de moslims geen varken gegeten wordt trouwens. Maar een beetje dierenarts kent ook z’n exotische soorten! En op deze Universiteit werken vijf VSO’ers. Alle reden om wat vrienden van Addis-terrasjes en de Ambo trip weer eens op te zoeken.

Een weekend op een campus zonder bijvoorbeeld het verkeer van het grote Addis. Geen auto’s voor je voeten, aan je oren en in je neus. Best een keer relaxed. En een campus met weliswaar maar twee uur stromend water per dag (meestal tussen half 7 en half negen ’s ochtends), een zwembad is er wel! Dan ziet het er zo uit; Vrijdagavondje met een lokale pint en injera op terras gevolgd door een filmavondje. Een zaterdagochtend bijkletsen en in de middag naar Harar. ’s Avonds een feestje bij een van de VSO’ers thuis met een hele bunch ferenji (buitenlanders) & habesha (locals) docenten. De zondag om het af te maken aan het zwembad en ’s avonds nog hyena’s spotten die standaard rond zessen uit de bossen in de omgeving komen om te kijken of er nog ergens een koeie- of andere schedel te vinden is. Heel fraai weekend!

En Harar. Daar moet ik gewoon de foto’s voor laten spreken. Zoals het in de Lonely Planet staat; een stukje Marokko in Ethiopia. Kan niet? Lijkt er wel op. Een oud stadsdeel, ommuurd met 6 poorten. 63 moskeeen. 2 Unesco certificaten. Tenminste één koffiebranderij :) En ontelbaar ongelooflijk fotogenieke straatjes. Een middagje rondlopen met gids Binyam voegt daar nog een stukje historie van Ras Mekonen en Arthur Rimbaud aan toe. Traditionele Harari huizen en natuurlijk heel veel quat lievende lieden. Harar is het landelijke centrum van dit goedje, en dat merk je.

Waren er dan nog kamelen? Ja. Op de heenweg zowel langs als op de weg. Heel bijzonder. De kamelenmarkt gemist, maar ongetwijfeld komt die nog een keer ergens!

En waar gaat de volgende reis nu naartoe? Naar Asosa! Geen Afar (volgens ingewijden op dit moment rond de 45 graden C). De afgelopen week druk geweest om naast de beoogde NGO-partners, ook de relevante overheidsinstanties in kaart te brengen. Ministerie van Agriculture, Small & Micro-finance, Women- & Youth participation. Een aardige club. En in Asosa, de hoofdstad van één van de regio’s waar we onze focus op hebben, gaan we vanaf volgende week dinsdag bij allen langs in drie dagen tijd. Twee NGO’s erbij ook en op vrijdag twee Focal Group Discussions. Workshops om met de uiteindelijke betrokkenen, de burgers, in kaart te brengen hoe zo’n leefomgeving er nu uit ziet en met welke challenges en problemen. Geeft ons de input voor de ondersteuning die we kunnen bieden. Op zaterdag vliegen we dan weer terug naar Addis. Een weekje business-trip in het uiterste Westen van het land dus. En dat is rural & remote ook even heel erg zelf ondervinden!

• 28 Juni 2012 - 19:23

Anrien:

Fijn dat je je zo vermaakt daar Frank! En dat een beetje regen geen heimwee naar Nederland opwekt ;)

Veel plezier en succes daar nog!

• 29 Juni 2012 - 19:11

Chori:

Heerlijk Franco .... lekker terug op de campus, dat zijn de betere plekken om een koude pils te drinken.! Goeie foto's ook! Chau chau, fijn weekend!

• 09 Juli 2012 - 13:08

Boukje:

Frankie, mooie verhalen en leuke pictures! Volgens mij smaken die biertjes daar prima! Geniet ze! X Boukje

• 09 Juli 2012 - 13:41

Famke:

De max om te kunnen mee genieten van "jouw" stukje Afrika ;) Zalige foto's trouwens!

Verslag uit: Ethiopië, Harar

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

In de tweede week van mei start een speciaal project, voor zowel mijzelf als voor Royal Haskoning. Als onderdeel van de Royal Haskoning - VSO (Voluntary Services Overseas) samenwerking zal ik voor zes maanden op ‘onbetaald verlof’ gaan om te werken als milieubeleidsadviseur in Addis Ababa, Ethiopië. Royal Haskoning en de BU zijn sponsors van deze samenwerking. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die al 50 jaar bestaat en actief is in 35 landen over de hele wereld. VSO is al 15 jaar actief in Ethiopië en ondersteunt lokale NGO’s door middel van het leveren van kennis op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Klimaatverandering is recentelijk opgepakt als 'horizontaal' thema dat deze beide onderwerpen beïnvloedt.

Mijn taak zal bestaan uit het vaststellen van specifieke klimaatveranderingseffecten in Ethiopië en het ontwikkelen van een strategie om deze effecten te verkleinen. Ik stel me voor dat ik dat kan doen door het benadrukken van of focussen op samenwerking met bepaalde (lokale) NGO’s en het zoeken naar specifieke vaardigheden bij de werving van vrijwilligers om in Ethiopië in te zetten. Ik ben erg enthousiast over dit ‘enhancing society’ project en kijk erg uit naar het ontmoeten van Ethiopische NGO’s, mensen van het ministerie van onderwijs en gezondheidszorg, landbouworganisaties en het zal natuurlijk een bijzondere culturele ervaring worden. Voor meer informatie over dit project of VSO in het algemeen, kun je contact met me opnemen of de website bezoeken: www.vso.nl.