Suus in Ethiopia en samen op reis! - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu Suus in Ethiopia en samen op reis! - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu

Suus in Ethiopia en samen op reis!

Blijf op de hoogte en volg Frank

18 Augustus 2012 | Ethiopië, Ārba Minch’

De grote vakantie! En het lijkt ongelooflijk snel ook weer heel gewoon om hier met z’n tweeen in Ethiopie op reis te zijn. Na best een tijdje op onze digitale middelen te zijn aangewezen. Een fijne twee weken en heel veel dingen op de todo-list. Of wish-list. Of dream-list… haha. In ieder geval; de dagelijkse dingen van Addis. Een rondje Noord en een 'weekendje' Zuid.

Vrij centraal in het reisplan; het vliegveld van Addis Ababa. Daar begon het ook op zaterdagochtend, heel vroeg, op 18 augustus. Suus geland, en voor de optimale romantiek een powerblackout in onze wijk hier. Addis by candlelight. Wat wil je nog meer? Een ochtend mét warme douche, en inderdaad was die er de volgende dag weer. De zonnige ochtenden Shola Market en de Netsa Art village. En in de regenachtige middagen de vaste lunchplekjes en café ‘tjes. En relaxen na een drukke zomer in Nijmegen en een hectische tijd bij VSO in Addis.

Maandagochtend 20 Aug. Tijd voor het vliegveld. Enkele reis Lalibella. Voor de start van ons Noordelijke rondje. Lalibella – Bahir Dar – Guhatsion – Terug Addis. Met de rotskerken van Lalibella als eerste visit op het lijstje voor de Ethiopie kenners. Door King Lalibella eigenhandig uitgehakt in de 12e eeuw, 11 kerken. Al dan niet met hulp van de Engelen, daarover is niet iedereen het eens. Een indrukwekkend zicht. Ook omdat het plaatsje midden in de bergen ligt en vanuit elke plek waar je staat, de uitzichten richting bergtoppen of een canyon reiken. Twee dagen met ook de dagelijkse Injera-momentjes in de opvallend-niet-toeristische grootste deel van het dorp. En ook met onder andere de hele filmcrew van ‘De Pelgrimscode’ bij ons in het hotel op dinsdagavond tijdens het eten. In seizoen 2013 op de Nederlandse TV. Voor de mooiste Lalibella-beelden; Mis het niet! ;)

Woensdag 22 Aug. Naar Bahir Dar. Een vlucht + bus combi. Een tripje dat dankzij een beetje vertrouwen in een plaatselijke tour-ronselaar in Gondor erg soepel verliep. Aansluitend minibusje vanaf een plek waar normaal de minibusjes niet mogen stoppen. Als je de mannetjes vervolgens wat briefjes in elkaars zakken ziet duwen, weet je dat je eigenlijk teveel betaalt, maar als dat alles is en de prijs nog ok. Dan helpt het om dezelfde middag nog met een fish-goulash, bayeynet en twee koele drankjes aan lake Tana te zitten. De bron van Blauwe Nijl. Je kent m onder andere uit de aardrijkskunde lessen. Dan stroomt die door Egypte. Maar het begint dus in Bahir Dar. Niet de drukte van Addis en niet de history van Lalibella. Maar een mooi meer om een boottochtje te maken en net ten Zuiden van het plaatsje de famous Blue Nile Falls. Het eerste waar Suus en ik het over gehad hadden in het allereerste begin van een mogelijk reisplan. Een mooi dagje dus. Een zonnig dagje ook. En ook een met heel veel kinderen die graag kalebassen, bamoe-fluitjes en andere frutsels willen verkopen. ‘Alfellikum’ hebben we toegevoegd aan de geleerde woorden die dag. :)

Na de Falls een extra dagje Bahir Dar. Voor een extra chill aanvankelijk. En voor een omgekomen onrustige buik ook erg handig bij nader inzien. Tussenstop Guhatsion. Een plekje dat de vaste lezers nog kennen van het CPAR projectbezoek. En ook samen met Suus was ik er weer welkom. Voor een overnachting, even bijkletsen met de jongens op de compound, een wandelingetje naar de Blue Nile Canyon uiteraard. En lekker eten. Hoorde er ook weer bij :)

Precies op tijd terug voor een avondje met Susy’s Ethiopische vrienden Eshetie en Biruk. Koffietje bij Kaldi’s, etentje bij Addis Zone. Na een paar maanden samen studeren in Amsterdam, nu een rendez-vous in Addis. Mooie avond. En lekker!

En ook terug in Addis voor een VSO-office intermezzo. De meerdere keren uitgestelde presentatie en workshop om de resultaten van de eerste maanden intern aan de program staff van VSO te presenteren. Iets waarvoor ik had aangeboden ook tijdens m’n vakantie terug kon komen. Als die dag voor iedereen het beste was. En zo geschiedde. Ook een mooie gelegenheid om Suus een rondje VSO staff te presenteren. Samen met Chocolate-Chip-Cookies van Albert H. Dan kan het ook in Ethiopie niet meer stuk!

En de Addis-Window duurde weer niet lang. Woensdag 29 aug: Tijd voor het Zuidelijke tripje. Arba Minch. Het meest Zuidelijke stadje van Ethiopië, dat nog met het vliegtuig te bereiken is. En waar Father Paddy alle VSO’ers een warm hart toedraagt. En ook een fijne accommodatie en auto tot de beschikking geeft. Twee dagen Zuid-Ethiopische natuur in en om het Nechisar National Park. Met de 4x4 en vanaf het meer. Voor mij de eerste keer zebra’s en nijlpaarden. Na eerdere verwachtingen die jongens te zien in Gabon en ook in Bahir Dar een memorabele dag. En ook omdat het cassettebandje ‘Teddy Afro’ voor Suus in de auto in Nl, ook alvast non-stop warmgedraaid is door de driver Ashenaffe. Teddy luisteren zal nooit meer hetzelfde zijn ;). Op de tweede dag, een tripje de bergen in naar een Dorze stam. Typische huisjes, enset eten en dansen in een luipaardhuis. Je vind het niet overal :)

Na de geplande twee dagen gastvrijheid bij Father Paddy, nog een extra avond Arba Minch aangeboden door Ethiopian Airlines. Niet helemaal volgens plan, maar een gecancelde vlucht kan in ieder geval rekenen op een all-inclusive-overnachting ‘van het huis’. Niet helemaal de laatste avond die we gepland hadden samen. Maar tussen de gezonde spanning door (de dag speling met de vlucht van Suus naar huis was nu op) een heel relaxte avond met een gepermitteerd Italiaans flesje wijn op het terras van het Tourist Hotel.

Zaterdagochtend Arba Minch – Addis. Klein opluchtingszuchtje bij het landen in Addis. En nog een traditionele souvenir-hunt over Shola market voor koffie, kruiden en handicraft. Klinkt bijna koloniaal. En dat terwijl Ethiopië als enige Afrikaanse land nooit ‘echt’ is gekolonialiseerd ;). Nog even erachtergekomen dat je moet reserveren voor een Morocan-bath en massage, waarna we gekozen hebben voor een afsluitende Tej bij Topia en diner’tje Addis Zone. Nog snel de final-check-koffers-inpakken en geen slaap meer kunnen pakken voordat de taxi hier om 1 uur voor de deur stond. Goeie reis terug. Mooie herinneringen.

Een droom-reisje! Het fotoboek is op z’n Suus’ afgelopen week afgerond. Dat duurt bij mij vaak ‘iets’ langer. Is één dezer dagen bij de drukker op te halen. De knoop in m’n lege buik is er ondertussen uit, maar ik heb alweer zin in het reisje over te doen. Hmm… Nu back to normal life weer even.

• 16 September 2012 - 16:53

Pa En Ma:

Mooi verslag Frank...krijg er zin in......

• 16 September 2012 - 21:24

Moniek:

Inmiddels al de verhalen gehoord, maar blijft n mooi verslag & super foto's!

• 16 September 2012 - 21:33

Bert:

Afrika is echt niet mijn ding, maar jouw enthousiaste verhalen en prachtige foto's maken 'n mens toch nieuwsgierig. Greets

• 16 September 2012 - 22:00

Joos En Truus Van Hees:

Beste Frank

jouw mooie websiteverhaal sluit aan bij het schitterende fotoboek, wat we vandaag van Suus gezien hebben en onze Malawi trip met Suus van enkele jaren terug komt weer naar boven!
    We zijn ook heel blij, dat haar broers en schoonzus, vriendinnen Suus goed mee verzorgd hebben,
    toen ze ziek werd na de geweldige reis van jullie door Ethiopie.
    Veel succes met jouw 2e deel van het strategische project in Etiopie.
    Ons vizier verlegt zich nu van Zuid Amerika naar Afrika, want onze Tom gaat er as woensdag aan de slag, wat je zeker wel weet via Suus,

hartelijke groeten
    Joos en Truus van Hees

• 02 Oktober 2012 - 22:21

Fred En Hanny:

Hoi Frank,

Mooie verhalen en prachtige foto's, je beleeft het maar allemaal, geweldig!
    Nog even en dan zijn pa en ma daar, ze hebben er zin in.
    We wensen je een fijne vakantie met jullie drietjes.
    We horen ongetwijfeld hoe het allemaal gegaan is.
    Succes nog met het afronden van het project.

Groetjes Fred en Hanny

Verslag uit: Ethiopië, Ārba Minch’

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

In de tweede week van mei start een speciaal project, voor zowel mijzelf als voor Royal Haskoning. Als onderdeel van de Royal Haskoning - VSO (Voluntary Services Overseas) samenwerking zal ik voor zes maanden op ‘onbetaald verlof’ gaan om te werken als milieubeleidsadviseur in Addis Ababa, Ethiopië. Royal Haskoning en de BU zijn sponsors van deze samenwerking. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die al 50 jaar bestaat en actief is in 35 landen over de hele wereld. VSO is al 15 jaar actief in Ethiopië en ondersteunt lokale NGO’s door middel van het leveren van kennis op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Klimaatverandering is recentelijk opgepakt als 'horizontaal' thema dat deze beide onderwerpen beïnvloedt.

Mijn taak zal bestaan uit het vaststellen van specifieke klimaatveranderingseffecten in Ethiopië en het ontwikkelen van een strategie om deze effecten te verkleinen. Ik stel me voor dat ik dat kan doen door het benadrukken van of focussen op samenwerking met bepaalde (lokale) NGO’s en het zoeken naar specifieke vaardigheden bij de werving van vrijwilligers om in Ethiopië in te zetten. Ik ben erg enthousiast over dit ‘enhancing society’ project en kijk erg uit naar het ontmoeten van Ethiopische NGO’s, mensen van het ministerie van onderwijs en gezondheidszorg, landbouworganisaties en het zal natuurlijk een bijzondere culturele ervaring worden. Voor meer informatie over dit project of VSO in het algemeen, kun je contact met me opnemen of de website bezoeken: www.vso.nl.