VVV: Vliegen, Verrassingen & Verhuizen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu VVV: Vliegen, Verrassingen & Verhuizen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu

VVV: Vliegen, Verrassingen & Verhuizen

Door: Franco

Blijf op de hoogte en volg Frank

23 Mei 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Geland, gebriefd, verhuisd en aan de slag. En daartussenin veel VSO’ers ontmoet, heel veel ezels, schapen en blauwe lada’s op de weg gezien, een beetje Amharic geleerd, veel injera gehad en een paar St. George’s, een beetje verbrand, één street-service schoenenpoetsen onderweg naar huis, een Filipijnse huisgenoot erbij gekregen, en nog maar twee power-blackouts meegemaakt. Een heel mini samenvatting van heel veel indrukken.

Maar bij het begin beginnen. Het vertrek 15 mei. Na ontzettend leuke borrels, etentjes en lunches. Leuk ook, afscheid nemen, maar toch ook een beetje slikken, een half jaar weg ga je niet elke dag. Dat realiseerde ik me toch op een andere manier op het moment dat de vluchtdatum dichterbij komt. Eenmaal in het vliegtuig begint het loslaten en na een overstap in Istanbul had ik om half één ’s nachts woensdag Ethiopische grond onder m’n voeten. En Ethiopische mensen om me heen, behalve de driver. Door een logistiek misverstandje op dat moment geen afhaalservice op het vliegveld ;) Maar behulpzame airport dames hadden me al snel ingelicht over hotels en taxis en na een uurtje beraden heb ik die optie genomen. Een bed na meer dan een halve dag onderweg zijn is niet te versmaden.

De volgende ochtend door VSO afgehaald, naar het dedicated hotel gebracht en de rest van de dag gebruikt om de buurt te verkennen en alvast een bezoekje te brengen aan het VSO kantoor. Donderdag de echte start van de In Country Briefing, samen met drie Canadese ladies, waarvan twee oorspronkelijk Ethipische maar het grootste deel van hun leven in Canada wonend. De zgn diaspora volunteers.

Twee dagen vol info over VSO in Ethiopië en kennismakingen; de historie, werkvelden, werkmethode, de logistieke zaken, administratieve afhandelingen, stukje security, waar kom je te wonen, wat wordt je opdracht, hoe werkt een waterfilter en waar koop je pannen en beddengoed ;) En bij alles; wie doet wat!

Onder het kopje ‘wat wordt je opdracht’ voor mij meteen al wat nieuwigheden aan m’n Climate Change opdracht toegevoegd. Mijn project begint nu met het vormgeven van het Secure Livelihoods programma van VSO Ethiopia. Dit wordt het derde programma naast Education en Health. Aan mij de taak voor dit thema; welk soort projecten, met welke NGO’s samenwerken, hoe organiseren we dat en op welke manier de kan funding tot stand komen. Samen met Bizune en uiteraard de rest van de VSO E staff. En Secure Livelihoods; Food Security, agrarische link richting climate change. Bam; mijn tweede opdracht; het verankeren van klimaatverandering in alle drie de programma’s. Mooie dingen.

De week afgesloten vrijdag met een goeie St George pint en een hele club VSO-volunteers bij de Pride Bar, net naast de VSO office. Een kennelijk terugkomend fenomeen, wat mooi is, dan houden we die vrijdagmiddag in ere ;)

Het weekend in het teken van de verhuizing; als verrassing al van het hotel naar m’n nieuwe stek zaterdagochtend (ipv de besproken maandag). Fris uit de douche rond een uur of negen de telefoon op de kamer dat de driver klaar staat. Ik weet van niks, maar ben toch in 15 minuten afgedroogd, aangekleed en de koffers gepakt om te vertrekken. Ready om in te trekken bij Dr Jerry. Een arts en prof uit de Filipijnen. Is al 8 weken in Ethiopië, werkt hier in een hospital in Addis en is een ontzettend toffe gast. Kan alleen niet koken, dus of ik dat wil doen… Haha.. ik hoef niet af te wassen in ieder geval.

Na het droppen van de koffers meteen al lunchen met Jerry en Tessa (er zitten veel VSO’ers in onze wijk) bij Messi’s en ’s middags klein bezoekje Edna Mall met de lijntaxi. ’s Avonds beetje meer uitpakken en inrichten. De zondag verder muren decoreren :) en weer afgesproken voor een coffee bij Kaldi’s met de twee in het hotel achtergebleven Canadese ladies waarvan er één op maandag naar Bahir Dar vertrekt voor haar Placement. Een relaxed eerste wknd, waarin ik vanwege de hoogte-aanpassingen toch maar even heb afgezien van hardlopen. Komt later ;)

De maandag, mijn eerste werkdag, begint net als bij RH met een koffierondje om 9 uur… Werkoverleg, met de verschillende thema’s Education, Health (binnenkort mag ik, denk ik, het onderdeel Secure Livelihoods aankaarten), Volunteer zaken, bijzondere meetings, security issues, wat moet er in de nieuwsbrief, en veel plezier deze week! Een goed begin en moment om de hele club weer bij elkaar te zien. Het programma kantoor vanwaar de ongeveer 120 volunteers in Ethiopië en alles daaromheen worden gecoördineerd, bestaat uit 22 man/vrouw, waarvan ik er nu één ben. De rest van de dag is vooral inlezen en verder bijpraten met iedereen die maar voorbijkomt of waar ik langsloop. Het begint bij lekker praten en samen lachen volgens mij. Dus dat heb ik ook de dinsdag fraai voortgezet. Ondertussen wat documenten verzamelen, wat dingen lezen, vragen stellen en zoveel mogelijk mensen spreken.

De afgelopen avonden vliegen daarbij om; op kantoor tot een uur of half zes, onderweg je schoenen laten poetsen voor 5 Birr, een omweg nemen omdat je schoenen anders bij thuiskomst weer gepoetst kunnen worden, boodschappen doen, wennen aan het koken op twee elektrische pitten (met volgens Jerry nog te weinig knoflook, maar ik ruik mezelf terwijl ik dit typ ;) een kop thee en nog even wat kletsen, tikken of lezen voordat het slaaptijd is.

Aiai, voordat je het weet schrijf je een half boek over één week en heb ik nog het gevoel dat ik maar een fractie verteld heb ;) Volgende keer de weekend plannen; want die vliegen nu al over de tafel tijdens het eten en op kantoor, dus of / wanneer de toch naar Ambo komt; lees het hier, hier, hier! ;)

Chaw!

  • 23 Mei 2012 - 06:39

    Moontje:

    Juj, het eerste reisverslag! Klinkt goed allemaal zeg! Je hebt al veel meegemaakt. En de eerste fotootjes zeggen ook een hoop! Dit was pas de eerste week, nog veel te beleven.
    Super leuk om alles te lezen!
    Hier is het inmiddels ook een soort van zomer, en de straat is al oranje! :-)

    XXX


  • 23 Mei 2012 - 06:41

    Steef:

    Frrrrrrrrranco! Daar is ie hoor. Goed om even wat te horen. Klinkt erg tof allemaal. Hier alles uiteraard niet echt veranderd, behalve dan dat het erg mooi weer is en buiten lunchen wel anders is zonder jou. Zit hardop te denken om een waarbenjij.nu hier in NL op te starten, maar is eigenlijk niet heel boeiend ;). Binnenkort wel 100.000 tocht deel twee waar ik me nu echt voor heb opgegeven. Dat wordt sterven op de fiets....
    Enjoy!

  • 23 Mei 2012 - 09:38

    Famke:

    Hoi Frank! Dus je bent vertrokken! Ik vroeg me al af wanneer dat zou gebeuren ;) Leuk te horen dat je goed aangekomen en geïnstalleerd bent! Geniet ervan en veel succes! Groeten uit zonnig (+1wolk) Zambia

  • 23 Mei 2012 - 11:23

    Niermala Boedjarath:

    Hey Frank,
    Zo te lezen ziet het ernaar uit dat je snel op je plek bent terecht gekomen.
    Keep us posted, vind het wel leuk om dit te lezen...
    Groetjes en heel veel plezier

  • 23 Mei 2012 - 18:02

    Chori:

    Franco.tk , goed om van je te horen "uut Addis"... mooie verhalen nu al. Oude tijden herleven weer met zo'n website met foto's online, mooi joh! Hou je taai, geniet ervan, en schud die VSO boel maar flink op... ertegenaan! Succes -Chau,

  • 23 Mei 2012 - 20:21

    Martine:

    Mooi verslag! Je kan inderdaad zo een boek schrijven als je zo door gaat.
    Leuk om te horen dat je zoals ons nog gezellig koffierondjes heb.
    Have fun and good luck with the garlic food.
    Cheers

  • 24 Mei 2012 - 06:27

    MJ:

    Hey Frank!

    Leuk om je verhaal te lezen! En fijn dat je goed bent aangekomen!

    Geniet van al je ondernemingen en werkzaamheden! veel plezier! Ik ben benieuwd of je in volgende verslag al hebt durven hardlopen :-)

  • 28 Mei 2012 - 09:46

    Tom:

    Hey Frank, leuk verslag! Mooie opdracht man, die zes maanden vliegen waarschijnlijk om. Ben vooral ook heel benieuwd hoe die hardlooptrainingen je gaan bevallen. Niemand binnen de triathlon vereniging die daar straks tegenop kan boksen haha. Heel veel succes,ik kijk uit naar je volgende verslag. Groetjes uit den Nederlanden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

In de tweede week van mei start een speciaal project, voor zowel mijzelf als voor Royal Haskoning. Als onderdeel van de Royal Haskoning - VSO (Voluntary Services Overseas) samenwerking zal ik voor zes maanden op ‘onbetaald verlof’ gaan om te werken als milieubeleidsadviseur in Addis Ababa, Ethiopië. Royal Haskoning en de BU zijn sponsors van deze samenwerking. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die al 50 jaar bestaat en actief is in 35 landen over de hele wereld. VSO is al 15 jaar actief in Ethiopië en ondersteunt lokale NGO’s door middel van het leveren van kennis op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Klimaatverandering is recentelijk opgepakt als 'horizontaal' thema dat deze beide onderwerpen beïnvloedt.

Mijn taak zal bestaan uit het vaststellen van specifieke klimaatveranderingseffecten in Ethiopië en het ontwikkelen van een strategie om deze effecten te verkleinen. Ik stel me voor dat ik dat kan doen door het benadrukken van of focussen op samenwerking met bepaalde (lokale) NGO’s en het zoeken naar specifieke vaardigheden bij de werving van vrijwilligers om in Ethiopië in te zetten. Ik ben erg enthousiast over dit ‘enhancing society’ project en kijk erg uit naar het ontmoeten van Ethiopische NGO’s, mensen van het ministerie van onderwijs en gezondheidszorg, landbouworganisaties en het zal natuurlijk een bijzondere culturele ervaring worden. Voor meer informatie over dit project of VSO in het algemeen, kun je contact met me opnemen of de website bezoeken: www.vso.nl.

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Flashback VSO Ethiopia, Secure Livelihoods.

04 December 2012

De Immigratiedienst en de Masai Mara

01 November 2012

Thuis en/of Op pad

15 Oktober 2012

De doorbraak en de break.

29 September 2012

Nieuw jaar, Meskal en de nieuwe lichting
Frank

Actief sinds 12 Juli 2008
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 27512

Voorgaande reizen:

15 Mei 2012 - 09 December 2012

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

Landen bezocht: