Nieuw jaar, Meskal en de nieuwe lichting - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu Nieuw jaar, Meskal en de nieuwe lichting - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Frank Soree - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar, Meskal en de nieuwe lichting

Door: Franco

Blijf op de hoogte en volg Frank

29 September 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Eerst, de wat mij betreft eerste wet van het bloggen; als er het meest te vertellen is, is er de minste tijd (zin?) om erover te schrijven. En als het niet die van het bloggen is, dan is het die voor Frank :).

Veel te doen aan het livelihood-project om nog voor het vertrek naar Nederland een aantal concrete placements (‘vacatures’) klaar te hebben. En daarvoor moeten we weten in welke regio, bij welke organisatie, op welk vakgebied en gesponsord door welke donor we die placements gaan opstellen. Dat kost tijd. Het raamwerk – het eerste deel van mijn opdracht - staat er in ieder geval (in draft). En het tweede deel komt nu steeds meer part-time in zicht naast het in actie brengen en gefinancierd krijgen van ‘het livelihood programma’; het bepalen van de Climate Change gerelateerde focusgebieden voor de sectoren Onderwijs en Gezondheid. Stiekem zou dat de hoofdmoot zijn toen ik hierheen kwam. En nu is de hele uitzending toch iets anders ingedeeld! Ik zeg; Mooi! Flexibel! Uitdaging! Fijn!

Nog een uitdaging; Bijhouden hoe vaak je nieuw jaar kan vieren in een jaar. Ik in ieder geval drie keer! Het Ethiopische nieuwe jaar was een ruime twee weken geleden en vorige week hebben we ook nog het Joodse nieuwjaar meegemaakt. Respectievelijk met de familie hier op de compound en met Nina, Hanny & Hans.

Mooie dingen! Een gelukkig 2005 allemaal! Even zeven jaar terug in de tijd. Wordt ik nu ook 26 in November? :p Een oudjaarsavond met een kampvuur, lekker eten, zingen en dansen. En een ontbijtje met Doro-Wat. Zoek die maar eens op. Ik denk dat ik alvast kan verklappen dat het voor mij m’n pittigste ontbijt ooit was! Ook heel bijzonder zo’n familie-feest van dichtbij mee te maken.

En afgelopen week nationale feestdag nummer twee deze maand; Meskel. De vondst van het Ware Kruis. Lang, lang geleden. Was er een dame die een visioen had gehad dat het kruis van Jezus Christus begraven lag op een plek. Op de plek waar de rook zou neerkomen van een vuur dat ze zelf moest maken. Zo geschiedde. Iedereen bracht hout voor d’r, de rook kwam als een regenboog en de pot goud ergens terecht. En men vond het kruis. Reden voor een feestje! Zo ook afgelopen woensdag; Op het grootste plein van de stad. Meskel-Square (what’s in a name?) duizenden, duizenden mensen. Met kaarsjes en moment-supreme; de grote vuurstapel. Heel bijzonder. Met de foto’s van de recent overleden prime minister Meles op de achtergrond meekijkend. Impressing!
Met ook de dinsdag als traditionele familie-dag. Deze keer niet bij de compound-fam. Maar bij VSO-collega Liyunesh en d’r family. Kai-Wot (de rund-variant van Doro-Wat), Fir-Fir, traditioneel brood en koffie’tjes (3 rondes). Mooi!

En tussendoor de nieuwe lichting VSO’ers aangekomen. 32 nieuwe artsen, leraren, ict’ers van all-over-de-wereld, die hier in Ethiopie voor een jaar of twee jaren komen volunteeren. Een mooi programma hebben ze met VSO-Ethiopie-achtergrond, vakgerichte en organisatie-gerichte training, stukje taal, stukje stad en stukje fun. Met van ondergetekende onder andere acte-de-presence tijdens de leer-Addis-kennen-speurtocht, Shola-market middag, safety-workshop (let op het verkeer!) en ook jawel; Quiz-Master Frank in het presentatie-duo tijdens de traditionele Pubquiz-avond!

De tijd vliegt met zo’n weken. Geen dag hetzelfde. Geen avond niks op het programma. En toch nog aan het trainen voor de 3e Coca-Cola Run! 2e keer een halve minuut van m’n tijd afgelopen… Over twee weken nog een halve minuut? En dan de funding rond voor eerste placements? U hoort het hier!

• 29 September 2012 - 18:52

Gert:

Frank, met plezier lees ik je belevenissen. Een lifetime experience zo zie ik. De CCR, no pain no gain, verleg je lat wat meer .. 30 seconde? You can do better. CU, Gert

• 30 September 2012 - 15:19

Jeantine:

Wat een belevenissen weer!
    Je zal een keer niks meemaken dat is saai ;)

ik vind een halve minuut ook wel aan de krappe kant hoor voor je 3de run.
    x

• 30 September 2012 - 21:31

Moontje:

Weer mooie dingen meegemaakt, elke dag is anders, super mooi! Om dat te evenaren moeten we maar een mooi oud&nieuw feestje organiseren hier :-)

XX

• 30 September 2012 - 21:31

Moontje:

XX

• 04 Oktober 2012 - 16:18

Kees Verlinde:

Vandaag komen die twee uit venray aan,
    Hier loopt alles naar wens, doe je Pa en Ma de groeten en een hele leuke tijd gewenst.

Kees

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Missie VSO - Secure Livelihoods in Ethiopië

In de tweede week van mei start een speciaal project, voor zowel mijzelf als voor Royal Haskoning. Als onderdeel van de Royal Haskoning - VSO (Voluntary Services Overseas) samenwerking zal ik voor zes maanden op ‘onbetaald verlof’ gaan om te werken als milieubeleidsadviseur in Addis Ababa, Ethiopië. Royal Haskoning en de BU zijn sponsors van deze samenwerking. VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die al 50 jaar bestaat en actief is in 35 landen over de hele wereld. VSO is al 15 jaar actief in Ethiopië en ondersteunt lokale NGO’s door middel van het leveren van kennis op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Klimaatverandering is recentelijk opgepakt als 'horizontaal' thema dat deze beide onderwerpen beïnvloedt.

Mijn taak zal bestaan uit het vaststellen van specifieke klimaatveranderingseffecten in Ethiopië en het ontwikkelen van een strategie om deze effecten te verkleinen. Ik stel me voor dat ik dat kan doen door het benadrukken van of focussen op samenwerking met bepaalde (lokale) NGO’s en het zoeken naar specifieke vaardigheden bij de werving van vrijwilligers om in Ethiopië in te zetten. Ik ben erg enthousiast over dit ‘enhancing society’ project en kijk erg uit naar het ontmoeten van Ethiopische NGO’s, mensen van het ministerie van onderwijs en gezondheidszorg, landbouworganisaties en het zal natuurlijk een bijzondere culturele ervaring worden. Voor meer informatie over dit project of VSO in het algemeen, kun je contact met me opnemen of de website bezoeken: www.vso.nl.